ANP KPN WINKEL 0

 

Wellicht heb je het links of rechts al voorbij horen komen. Of misschien heb je er nog nooit van gehoord. In beide gevallen is het best interessant om even te lezen dat de tijd van ‘even een gratis mobieltje bij mijn abonnement uitzoeken’ voorbij is. Nou ja voorbij, de regelgeving is aangepast en dat heeft gevolgen voor jou als consument. 

Je iPhone 7 is een lening geworden
Bij je telefoonabonnement werd vaak ‘gratis’ een smartphone weggegeven. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en natuurlijk weet jij dat je ‘gewoon’ deze telefoon aan het afbetalen bent gedurende de looptijd van je abonnement. De prijs van het toestel zit dan in het maandbedrag. De Hoge Raad heeft nu besloten dat een telefoon een goederenkrediet is en hierop is de Wet op het financieel toezicht van kracht. Dat betekent dat je vanaf januari 2017, voor elk toestel hoger dan €250, een lening afsluit. De nieuwste iPhone7 of Samsung Galaxy Edge S7 vallen ver buiten deze grens van €250. Wil je deze toestellen toch bij je abonnement nemen, dan sluit je daar dus nu een lening voor af. Het bedrag zit nog steeds in het maandbedrag van je abonnement, maar wordt dan apart genoemd. Zo zie je precies wat het toestel kost en hoeveel je per maand kwijt bent aan deze lening. 

En nu de nadelen
Tot zover klinkt het allemaal niet heel nadelig. Maar nu komt het. Je smartphone bij je abonnement is zoals gezegd een goederenkrediet, een lening. Een lening mag je aangaan als je het ook kunt afbetalen. En dat moet je kunnen aantonen. En omdat het een lening is wordt dit bij het BKR (Bureau Kredietregistratie) geregistreerd, zodat het voor andere kredietverschaffers bekend is dat je een lening hebt lopen. Welke kredietverschaffers dan? Bijvoorbeeld de partij die jou een hypotheek wilt verschaffen. Elke lening die BKR geregistreerd staat heeft nadelige gevolgen voor bijvoorbeeld de hoogte van je hypotheek. Zo berekende de Hyptheekshop dat je voor een smartphone van €360 op afbetaling €4000 minder kan lenen! Dat is nogal wat. Mocht je dus op het punt staan een hypotheek af te sluiten dan doe je er goed aan even te wachten met het afsluiten van een telefoonabonnement. Daarnaast moet je in de winkel waar je het telefoonabonnement gaat afsluiten aan de medewerker vertellen wat je salaris per maand is. Dat zijn geen details die je met een winkelbediende wilt bespreken, maar het is helaas niet anders. Of toch wel?

Wilt u een BRK registratie bij uw nieuwe smartphone? Nee dankjewel. 
Regels zijn regels en daar hebben we ons aan te houden. Maar een BKR registratie is wel vervelend. Benieuwd hoe je deze kunt ontlopen? Je zou bijvoorbeeld voor een toestel kunnen kiezen onder de €250. Of neem een Sim-only abonnement en koop er zelf een toestel bij. Maakt het jou niets uit dat je straks BKR geregistreerd staat? Maar vind je het wel vervelend om je inkomensgegevens te delen in de winkel? Bestel dan je toestel + abonnement online. Dan wordt er ook om gevraagd, maar hoef je het in ieder geval niet face to face te doen. 

Met de nieuwe wetgeving gaat er dus best wat veranderen voor jou als consument. De tijd van ‘even een nieuwe smartphone bij mijn abonnement kiezen’ is voorbij. Voor de duurdere toestellen ga je nu echt een lening aan en dat is niet niks. Dat klinkt zwaar, maar het is zeker goed om de gevolgen uit te zoeken. Of je ontwijkt een BKR registratie door het bedrag van je telefoon direct te betalen. Hoe je het ook went of keert, je telefoon krijgt waarde. Dat wordt inzichtelijk op je factuur en in je portemonnee. En alles dat waarde heeft is goed om te verzekeren. Zeker een gebruiksvoorwerp als een telefoon die je minimaal 200 keer per dag uit je zak vist. Daar weten wij dan weer alles van.

 

reparatie aanmelden gsmherstel frieslandToestel aanmelden voor reparatie Langsbrengen, opsturen of op laten halen?

horizontal login module joomla